AI gaat ons niet vervangen (maar we moeten wel veranderen)
Geschreven door:

Dagelijks worden we overspoeld met nieuwe tools, gouden beloftes en uiteenlopende inzichten (😉) rondom generatieve AI. AI betekent het einde van creativiteit. Of het begin van een gouden toekomst. Afhankelijk van wie je het vraagt.
Maar bij BORING speculeren we niet graag in zulke extremen. Wij geloven dat de waarheid ergens in het midden ligt: AI zal ons niet gaan vervangen. Maar we moeten wel veranderen.
De democratisering paradox
Zelf bekijken we iedere ontwikkeling natuurlijk binnen de context van het website bouwen. Vroeger hadden programmeurs alle macht: als je een website wilde maken, moest je code kunnen schrijven. Later, met no-code platforms zoals Webflow, werden designers en marketeers ook websitebouwers. En straks, met AI, kan iedere ondernemer een eenvoudige website in elkaar prompten.
Als digitaal bureau voelt die ontwikkeling spannend. Zijn wij straks nog wel relevant?
Wanneer we kijken naar het verleden, zien we dat democratisering van technologie specialisten niet overbodig maakt, maar juist beter. Betere tools maken ons vak toegankelijk voor iedereen, maar ze zorgen er ook voor dat wij als specialisten exponentieel nóg beter worden. De ondergrens gaat omhoog, maar de bovengrens ook. Het gat tussen commodity en premium wordt groter, niet kleiner.
En dat gat zal blijven groeien. We worden steeds argwanender voor AI content — herkennen het aan typische zinsbouw, verdachte interpunctie, of die generieke LinkedIn toon. Dat zorgt ervoor dat we in een detectie race komen: AI wordt beter, wij herkennen het beter, en dus moet AI weer beter worden.
Als de gemiddelde standaard blijft stijgen, wordt het steeds moeilijker om jezelf te onderscheiden. De bakker om de hoek prompt straks zelf een eenvoudige website in elkaar, maar in een wereld waarin alles kan, wordt het verhaal en de strategie achter je merk steeds belangrijker. En dat is precies waar wij goed in zijn.
A BORING strategy
Daarom proberen we niet zomaar met iedere trend van de dag mee te waaien, maar strategisch te kijken naar hoe we AI kunnen inzetten om onze USP’s te versterken:
- AI helpt ons met tijdrovende, repetitieve taken zoals het migreren van content of sorteren van data. Hierdoor ontstaat meer ruimte om te focussen op creativiteit en strategie.
- AI helpt ons bij het verkennen van complexe ideeën door abstracte concepten snel om te zetten in tastbare uitwerkingen.
- AI helpt ons slimmere content management systemen te bouwen voor onze projecten door middel van automatische categorisering, intelligente workflows, en zelf-updatende content.
- AI helpt ons bij het schrijven van custom code voor complexe functionaliteiten.
We zetten AI in waar het uitblinkt en focussen zelf op wat machines niet kunnen: strategie en merkgevoel. Zo wordt ons werk exponentieel waardevoller. Binnen een fractie van de tijd die het 5 jaar geleden kostte.
De nieuwe rol van agencies
De vraag naar specialistisch werk zal niet veranderen, maar onze rol in het creatieproces wel. Van taken uitvoeren naar taken geven. Van technische implementatie naar strategische richting.
Wat vroeger onderscheidend was, wordt de nieuwe standaard. En nieuwe vaardigheden worden weer onderscheidend.
Generatieve AI heeft het speelveld veranderd, maar de basisprincipes blijven hetzelfde. Merken willen nog steeds opvallen. Teams hebben nog steeds behoefte aan strategie. En mensen blijven op zoek naar betekenis.
Uiteindelijk zien we AI als de logische volgende technologische ontwikkeling: no-code wordt AI, bakkers worden websitebouwers, en bedreigingen worden kansen.