3 big wins van een custom Weeztix ticketshop (na 400.000 verkochte tickets)

Morgen begint ADE. Voor veel festivals betekent dat nog één keer knallen om het festivalseizoen goed af te sluiten. Hét moment om terug te kijken en vooruit te blikken op volgend seizoen. Voor ons een mooie gelegenheid om onze samenwerking met Weeztix in de spotlight te zetten.

Dion Ploeg
Dion Ploeg
21/10/2025
3 big wins van een custom Weeztix ticketshop (na 400.000 verkochte tickets)

Iedereen die ooit een evenement heeft georganiseerd, weet: ticketverkoop is heilig. Zonder tickets geen bezoekers en zonder bezoekers geen show. Daarom besteden organisatoren ticketing graag uit aan bewezen partijen die een plug-and-play ticketshop aanbieden voor online kaartverkoop. Partijen zoals Weeztix.

Zo ook By The Creek, het jaarlijkse zomerfestival in Vianen. Tijdens de bouw van hun nieuwe website in 2024 kwam de vraag op tafel of de ticketshop dezelfde look & feel kon krijgen als de rest van de website. Samen met Weeztix doken we erin om te ontdekken wat mogelijk was. Uit die samenwerking ontstond een nieuw product: de custom ticketshop.

Thomas van Weeztix:

“Met onze ticketshop bieden we een oplossing die veel evenementen draaiende houdt. Wat de custom shop toevoegt, is de vrijheid om de beleving volledig in lijn te brengen met het merk, zonder concessies aan functionaliteit. Je behoudt de betrouwbaarheid van ons systeem terwijl je volledige controle hebt over stijl, flow en integraties.”

Sindsdien zijn we dat product continu aan het doorontwikkelen en optimaliseren voor festivals van o.a. ID&T, 4PM Entertainment, This Is Live en Making Waves. Meer dan 400.000 verkochte tickets later zijn dit onze drie belangrijkste voordelen van een custom ticketshop.

1. Conversie begint bij vertrouwen

Iedereen die weleens tickets heeft gekocht voor een festival, herkent de ticketshop van Weeztix. Hun omgeving is tot in detail geoptimaliseerd voor conversie:

“Onze ticketshops zijn volledig ingericht op conversie. Bezoekers kunnen binnen een paar klikken hun ticket kopen, zonder account of overbodige velden. We vragen alleen wat écht nodig is en onthouden gegevens voor een volgende aankoop. Zo blijft de ervaring snel, soepel en zonder afleiding.”
De standaard ticketshop van Weeztix

Op die herkenbaarheid bouwen wij voort. We gebruiken de structuur van Weeztix als basis, en leggen daar een merklaag overheen. Op die manier voelt de laatste stap van de sales funnel precies hetzelfde als de rest van de klantreis.

Die visuele consistentie zorgt voor vertrouwen. En vertrouwen zorgt voor verkoop. Bezoekers beslissen in milliseconden of ze een omgeving vertrouwen. Als alles eruitziet en aanvoelt zoals het festival dat ze kennen, hoeven ze daar niet meer over na te denken.

Bovendien kun je de flow van de shop volledig afstemmen op je eigen publiek. Een strandfestival heeft een andere energie dan een techno rave. Dat mag je best voelen in de ervaring.

2. Beleving stopt niet bij het afrekenen

Het allerbelangrijkste element van een festival is beleving. Dat zie je terug in de manier waarop festivals zich presenteren. Van merkidentiteit en visuals tot aan de kleinste details op het terrein.

Maar die beleving begint niet pas bij de entree. Die begint al op het moment dat iemand z’n ticket koopt (en eigenlijk zelfs daarvoor al). Toch voelt de ticketshop vaak nog aan als een puur transactionele stap. Terwijl het juist een extra kans is om verbinding te maken.

En omdat je volledige creatieve vrijheid hebt, kan de shop volledig aansluiten bij je merkidentiteit. Zo wordt ook de laatste stap in de klantreis een onderdeel van de ervaring, in plaats van een onderbreking daarvan.

Custom shop van Extema Outdoor 2025

3. Eigenaarschap zorgt voor inzicht

Doordat bezoekers op je eigen domein blijven, wordt het makkelijker om data te verzamelen en te begrijpen. Je ziet precies waar mensen afhaken en kunt daarop bijsturen. Zo wordt je ticketshop niet alleen een verkooppunt, maar een leermachine voor volgende edities.

Diezelfde vrijheid opent ook de deur naar slimme upsells. In plaats van dat de shop puur transactioneel is, kun je hem inzetten als verlengstuk van je marketing met bijvoorbeeld afterparty-tickets of merch-aanbiedingen.

Zo houd je zelf de regie over de laatste stap van je aankoopproces. De UX en UI van je shop bepaal je volledig zelf, in plaats van vast te zitten aan een standaardoplossing.

Custom shop van Bontgenoten Festival 2025

Voor ons is een ticketshop geen randzaak. Samen met Weeztix hebben we ondervonden dat techniek en beleving elkaar kunnen versterken. Zo wordt de laatste stap in de funnel geen transactie, maar een ervaring.

Dion Ploeg
Dion Ploeg
21/10/2025
Let’s
talk

Check it out